Expertskatt på inhemska inkomster

Dela gärna på... Share on FacebookEmail this to someoneShare on LinkedInTweet about this on Twitter

Forum NHR-status Portugal Expertskatt på inhemska inkomster

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av Profilbild på Admin Admin 2 år, 1 månad sedan.

• Författare
    Profilbild på Carl
    Carl
    Deltagare

Hej,
    Expertskatten på 20% (för inhemska löneinkomster) utgår till vissa definierade yrkesgrupper. En grupp är ”802 Upper Management” och Finanças skriver att ”Upper management includes all people at a director position and with
    binding powers of the legal person”.
    Om jag har ett eget bolag (LDA Unipersonal) och är vd för det bolaget, kan det anses vara Upper management eller finns det krav på storleken på bolaget (antal anställda, omsättning, spritt ägande etc)?

Carl

Profilbild på Admin
    Admin
    Forumledare

Hej Carl,
    Jag vidarebefordrade frågan till min Business & Tax Advisor i Lissabon.

Fråga: A Swedish retired person with NHR establish a company in Portugal (LDA Unipersonal). Is it then possible for him to only pay 20” tax as defined as ”802 Upper Management” according to the defined list of professional activity qualified as “high valued added”? 

Svar: It is possible as long as it is not “gerente” (administrator) but a “mere” top level director with a PoA of the “gerente” (administrator).

Således skall det fungera om du inte är VD utan anställd som en direktör i ledningsgruppen.

Denna fråga ligger i utkanten av min kompetens varför det är bäst att konsultera t.ex. min tax advisor.

Mvh/admin

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.