Flytta enskild firma till Portugal

Dela gärna på... Share on FacebookEmail this to someoneShare on LinkedInTweet about this on Twitter

Forum Bolag Flytta enskild firma till Portugal

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av Profilbild på M17 M17 1 vecka, 3 dagar sedan.

• Författare
    Profilbild på Admin
    Admin
    Forumledare

Jag har en enskild firma med ekonomiska tillgångar som jag vill ta med mig till Portugal. Jag kommer att bedriva min verksamhet främst i Portugal, men även ha några svenska kunder.
    Hur gör jag? Mest fördelaktigt tror jag skulle vara om jag kan flytta bolaget innan årets slut och jag skattar svenska inkomsterna i Portugal ist f. Sverige. Är detta öht möjligt?

Profilbild på Admin
    Admin
    Forumledare

Hej Annakhai,
    Enskild firma, även kallat enskild näringsidkare, är en svensk företagsform där företagets organisationsnummer är samma som ägarens personnummer. Ägaren är personligt ansvarig för alla företagets skulder. En enskild näringsidkare är inte en juridisk person. Detta innebär att det är företagaren som är personligt ansvarig avtalspart.
    Den enskilda firman utgör inget skattesubjekt vilket innebär att företaget inte lämnar någon deklaration avseende näringsverksamheten. Ägaren deklarerar istället den enskilda firmans överskott på en näringsbilaga till sin egen självdeklaration.
    Eftersom du är bosatt i Sverige och utför arbetet här så är du (ditt enskilda bolag) också skattskyldig för inkomsten i Sverige.
    Mvh/admin.

Profilbild på M17
    M17
    Deltagare

Hej, om jag vore som du så skulle jag gensast kolla upp vad det är för regler när det gäller att starta aktiebolag i Portugal. Du kanske blir glatt överraskad. Tyvärr vet jag inte så mycket om Portugal, men till exempel i UK behöver man inte lägga in något aktiekapital för att starta ett AB (Ltd.) så det ger ju dig som privatperson ett helt annat utgångsläge och mindre risk.
    Du kommer att få skatta de Svenska inkomsterna i Sverige, det finns ingen väg runt det. Även om du bor i Portugal så skattar man ju för föregående år, så du får skatta i Sverige ett år och sedan i Portugal. Men kolla upp om att starta AB i Portugal! Stort lycka till!

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.