Första året med NHR-status

Dela gärna på... Share on FacebookEmail this to someoneShare on LinkedInTweet about this on Twitter

Forum NHR-status Portugal Första året med NHR-status

Detta ämne innehåller 5 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av Profilbild på Admin Admin 1 år, 11 månader sedan.

• Författare
    Profilbild på Kikki
    Kikki
    Deltagare

En kort fråga. Vi kommer att ansöka om NHR-status nu i december. Vad gäller sedan? Måste man stanna i landet minst 6 månader efter erhållen NHR-status eller kan man resa fritt bla till Sverige?
    Kikki

Profilbild på Admin
    Admin
    Forumledare

Hej Kikki
    I alla EU-länder gäller att om man är i landet 183 dagar så blir man skattskyldig i detta land. Detta innebär att du om du har NHR status så är det inga krav på vistelse i Portugal men du skall inte tillbringa 183 dagar eller mer i annat land.
    Om du har för avsikt att besöka Sverige mer än en gång per år bör du dock observera att Skatteverkets uppfattning är att tillfälliga avbrott i Sverigevistelsen inte avbryter besöket i Sverige utan tvärtom räknas med i den totala vistelsen i Sverige.

Skatteverket anser, något förenklat uttryckt, att om din vistelse i Sverige till exempel är två veckor och din vistelse i ditt bosättningsland är en vecka före och en vecka efter besöket i Sverige så har du totalt vistats fyra (4) veckor i Sverige. Detta till synes märkliga synsätt beror på att om vistelsen i ditt bosättningsland, före eller efter Sverigebesöket, är kortare eller lika långt som Sverigebesöket så skall det ses som tillfälliga avbrott i Sverigebesöket som följaktligen, enligt Skatteverkets uppfattning, inte bryter vistelsen i Sverige.

Det har även betydelse för bedömningen hur vistelsemönstret i övrigt ser ut vad gäller regelbundenhet, repetitiva besök etc. Eftersom lagstiftningen inte är klargörande kan ny praxis radikalt ändra förutsättningarna för hur begreppet stadigvarande vistelse skall tolkas.

Mvh/admin

Profilbild på Kjelle
    Kjelle
    Deltagare

Kan jag begära NHR i år 2017 fast jag inte sålt min lägenhet än? Dvs Sinkskatt söker jag först i februari nästa år. Då lägenheten är såld. Fly ttar till Portugal i år o uppfyller deras krav för NHR.

Profilbild på Admin
    Admin
    Forumledare

Hej Kikki,

Du kan ansöka om NHR för år 2017 till och med 31 mars 2018.

Men jag förstår inte varför? Du är obegränsat skattskyldig i Sverige tills du sålt din permanentbostad. Dessutom förlorar du ett år av de tio man kan ha NHR status och till ingen nytta.

Mvh/admin

Profilbild på Clintan
    Clintan
    Deltagare

Hej Admin,

Flyttar till Portugal efter nyår, undrar lite över ditt/ert svar ovan: om du har Nhr så är det inget krav på vistelse Portugal, men du skall inte tillbringa 183 dagar eller mer i annat land.

Jag har fått uppfattningen att jag måste vara i Portugal minst 183 dagar för att berättiga NHR, att Portugal kan begära in kontoutdrag som bevisar att jag varit i landet minst 183 dagar.

Kan du klargöra detta? ( jag kommer max vara i Sverige 4 månader per år) så det kommer inte vara nåt problem för mig.

Jag har dock funderat på det som ”Kikki” frågade om o tänkt att man borde kunna åka till annat land under sin vistelse i Portugal annars blir man lite ”inlåst” så vore ju bra om det du beskrev till ”Kikki” stämmer 🙂

Mvh
    Wille

Profilbild på Admin
    Admin
    Forumledare

Hej Wille
    Den som vill ansöka om NHR-status i Portugal måste först vara skattemässigt bosatt i Portugal (skatterättslig hemvist i Portugal = tax resident).
    Det är möjligt för ett visst beskattningsår bli skattemässigt bosatt i Portugal på flera olika sätt enligt följande:
    a Om man vistas i Portugal mer än 183 dagar under året oavsett om dessa dagar infaller i följd eller inte, eller
    b Om man, i fall där vistelsen är kortare än 183 dagar, har en bostad i Portugal under omständigheter som föranleder antagandet att avvikelsen är att bosätta sig permanent i Portugal, eller
    c Om man den 31 december ingår i besättningen på ett fartyg eller luftfartyg som tillhör ett portugisiskt företag med hemvist, huvudkontor eller verklig ledning i Portugal, eller
    d Om en av makarna i ett hushåll den 31 december bedöms som skattemässigt bosatt i Portugal.

När du har NHR- status och bostad i Portugal finns inget krav på vistelse i Portugal. Kravet är endast att du varje år har bostad och är tax resident.
    Mvh/admin

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.