Inkomst från företag utan fast driftställe i Sverige

Dela gärna på... Share on FacebookEmail this to someoneShare on LinkedInTweet about this on Twitter

Forum Skatter Inkomst från företag utan fast driftställe i Sverige

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av Profilbild på Admin Admin 3 år, 3 månader sedan.

• Författare
    Profilbild på Johan
    Johan
    Deltagare

Hej!

En toppensida denna med mycket matnyttig information! Tack!

Min familj funderar på att flytta ner till Portugal i minst ett år och tittar därför på möjligheten att dra nytta av NHR. Eftersom vi tänkt flytta tillbaka till Sverige om max 2 år och därför inte vill sälja vår svenska bostad utan bara hyra ut den så är jag orolig för att jag inte kommer kunna uppfylla kraven för att sakna väsentlig anknytning till Sverige. Jag har dock förstått att det inte riktigt är lika viktigt när man inte har en Svensk arbetsgivare utan som i mitt fall både betalar sociala avgifter och sin egna skatt på inkomsten som kommer från ett företag utan fast drivställe i Sverige. Då ska man kunna använda sig av 1 års regeln i kombination med NHR. Skulle ni kunna utveckla detta lite om jag nu är på rätt spår?

Hälsningar,
    Johan

Profilbild på Admin
    Admin
    Forumledare

Hej Johan
    Om du har din privatbostad kvar i Sverige kommer du aldrig bli begränsat skattskyldig. Då är du således tax resident i Sverige. Innehav av bostad är alltid lika viktigt och har inte med arbetsgivaren att göra. Du är skattskyldig i Sverige och då finns inga förmildrande omständigheter.

Sedan flyttar du till Portugal och skriver dig som tax resident där också. Därefter ansöker du om NHR.

Gentemot svenska skattemyndigheten åberopar du 12-månaders regeln för att slippa betala skatt i Sverige. Och gentemot portugisiska skattemyndigheten åberopar du NHR.

Det låter ju bra.

Men då man är skattskriven i två länder så avgörs var man skall beskattas enligt skattningsavtalet mellan Sverige och Portugal. När det då framkommer att denna konstruktion endast gäller 12 månader så faller detta. Då kan skattemyndigheten åberopa att du fortfarande har hemvist och centrum för levnadsintressen i Sverige.

12 månaders regel gäller för övrigt endast anställda i ett företag, inte egna företagare.

Då är det bättre att du flyttar till Portugal och förblir tax resident i Sverige. Då får du i självdeklarationen göra grundavdrag samt dra av dina räntor. Dessutom kan du och din familj fortsätta utnyttja svensk sjuk- och tandvård. Utöver detta har du 32,3 % lägre levnadsomkostnader i Portugal än i Sverige.

mvh/admin

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.