När man inte är pensionär?

Dela gärna på... Share on FacebookEmail this to someoneShare on LinkedInTweet about this on Twitter

Forum Sjukvård När man inte är pensionär?

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av Profilbild på Tina Tina 4 år, 1 månad sedan.

• Författare
    Profilbild på Tina
    Tina
    Deltagare

Hej, vi flyttar snart till Portugal för gott och ska ansöka om NHR. Jag är lite osäker på hur sjukvården ser ut för min del, jag är inte pensionär. Jag kommer inte att starta företag eller arbeta. Min make är pensionär så vad jag förstår så kan han få ett portugisiskt ”EU-kort”. Men hur gör jag? Privat sjukvårdsförsäkring?

Profilbild på Admin
    Admin
    Forumledare

Hej Tina,
    Om din make får allmän pension från Sverige så får han sjukvård både i Portugal och i Sverige till samma villkor som portugiserna och svenskarna har i sina hemländer.
    Detta gäller även för dig och andra familjemedlemmar.

Då det gäller EU-kort så kall ni ha svenskt EU-kort.

För detaljerad information finns på denna webbplats under rubriken ”Artiklar” finns en artikel ”Sjukvård för svenska pensionärer boende i EU/EES och Schweiz”. Här finner du all information som du behöver.

Vill ni ha hjälp med NHR ansökan, kan ni kontakta mig.
    Mvh/admin

Profilbild på Tina
    Tina
    Deltagare

Tack för svaret, det är inte omöjligt att jag kontaktar dig när det blir dags för NHR.

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.