Oberänsat skattskylding i SE ingen skatt på ITP

Dela gärna på... Share on FacebookEmail this to someoneShare on LinkedInTweet about this on Twitter

Forum NHR-status Portugal Oberänsat skattskylding i SE ingen skatt på ITP

Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av Profilbild på Admin Admin 3 månader sedan.

• Författare
    Profilbild på Lsse
    Lsse
    Deltagare

Hej,

Enligt en del artiklar är det möjligt att vara oberänsat skattskyldig i Sverige, man ändå inte beskattas för sin privata tjänstepension i Sverige, under förutsättning att man är bosatt i Portugal och har NHR status där.

”Om däremot den utflyttande pensionären bibehåller väsentlig anknytning till Sverige förblir vederbörande obegränsat skattskyldig men återigen endast för sådan inkomst som Sverige får beskatta enligt avtal. Tjänstepensionerna i vårt exempel (Portugal) förblir således skattefria i Sverige även i detta fall. Vad emellertid gäller ATP och folkpension som tillåts beskattas i Sverige sker den förändringen att dessa skall beskattas inte enligt SINK utan enligt inkomstskattelagen på vanligt sätt enligt inkomstskattelagen.”

Stämmer detta ?

Profilbild på Admin
    Admin
    Forumledare

Hej Lsse

Alla länder har sina egna skattelagar.

Portugal och Sverige har ingått ett skatteavtal som säger att pensioner från privat sektor som utbetalas från Sverige skall beskattas i Portugal.

Sedan har Portugal infört NHR-lagar som säger att de inte skall beskatta pensioner från privat sektor om personen ansökt och fått NHR status.

NHR har således inget med Sverige att göra. Det är endast en portugisisk lag.

Om du är obegränsat skattskyldig i Sverige beskattas du för alla inkomster du har i hela världen enligt svenska skattelagar.

mvh/admin.

Profilbild på Lsse
    Lsse
    Deltagare

Hej och tack för svaret,

Jag tolkar det som att om jag flyttar till Portugal, tar ut min tjänstepension där och samtidigt enligt Svenska skatteverket är obegränsat skattskyldig i Sverige (ex. på grund av väsentlig anknytning), ändå måsta skatta i Sverige för min tjänstepension eftersom skatteavtalet med Portugal inte kan tilllämpas om man är samtidigt är obegränsat skattskyldig i Sverige.

Profilbild på Admin
    Admin
    Forumledare

Hej Lsse
    Du har tolkat mitt svar fullständigt rätt.
    Mvh/admin

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.