Registrera svensk bil i Portugal

Dela gärna på... Share on FacebookEmail this to someoneShare on LinkedInTweet about this on Twitter

Forum Övrigt Registrera svensk bil i Portugal

Detta ämne innehåller 6 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av Profilbild på Michael Michael 3 månader, 2 veckor sedan.

• Författare
    Profilbild på Barcal
    Barcal
    Deltagare

Vi vill ta med vår bil från Sverige till Portugal. Hur går man tillväga? Tacksam för tips 😉
    /Barbro

Profilbild på Admin
    Admin
    Forumledare

Hej Barbro,
    Du finner all information på nedanstående webbplatser:
    1. Europa.eu/Bo och driva företag i EU/Bil och körkort/Registrera din bil utomlands.
    Välj sedan Portugal.
    2. Embassyportugal.se/Consular Services/Admission and import of vehicle
    3. Carvoiero.com/finance/import_vehicle

Mvh
    admin

Profilbild på Michael
    Michael
    Deltagare

Hej,
    Undrar om man ska ta med bilen till och registrerar den i Portugal måste man ha flyttat helt och hållet från Sverige(ingen anknytning) eller räcker det med att vara resident och bor ett halft år här som jag gör.
    Tacksamt för info!
    Michael

Profilbild på Admin
    Admin
    Forumledare

Hej Michael,

Det är inte obligatoriskt att registrera ett utländskt fordon för privat bruk i Portugal under de första 180 dagarna av ett besök i ett kalenderår, såvida inte ägaren avser att leva permanent i Portugal.

Dock måste följande villkor vara uppfyllda:
    1. Fordonet är registrerat i namn av en person som inte är bosatt i Portugal
    2. Fordonet förs in i Portugal och körs där av sin registrerade ägare.
    3. Fordonet är endast för privat bruk

mvh/admin

Profilbild på Michael
    Michael
    Deltagare

Tack för din svar,men tanken är att jag vill lämna bilen under de månaderna som jag inte är i Portugal samt det händer ibland att jag vistas mer än 6 månader så tror du att man kan reggae bilena ändå här om har resident status i Portugal eller krävs att man har flyttat ut från Sverige i andra ord ingen anknytning till Sverige.
    Mvh Michael

Profilbild på Admin
    Admin
    Forumledare

Registrering av ett utländskt fordon
    Innan du permanent registrerar ett fordon i Portugal måste ägaren ansöka om ett Residency Card (Cartão de Residência) från de portugisiska invandringsmyndigheterna SEF (Serviços de Estrangeiros e Fronteiras).

En importerad bil eller cykel måste överensstämma med portugisiska vägstandarder under det som kallas ”homologation” (Homologacão) innan den kan registreras. Processens komplexitet kan variera beroende på ålder, tillverkning och ursprung av fordonet.

Information finns tillgänglig från generaldirektoratet för trafik, IMTT (Instituto Mobilidade e dos Transportes Terrestres I.P.)

mvh/admin

Profilbild på Michael
    Michael
    Deltagare

Tackar!
    Michael

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.