Regler för tjänstepension/privat pension, NHR-status Portugal

Dela gärna på... Share on FacebookEmail this to someoneShare on LinkedInTweet about this on Twitter

Forum Pension Regler för tjänstepension/privat pension, NHR-status Portugal

Detta ämne innehåller 8 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av Profilbild på Admin Admin 1 månad, 2 veckor sedan.

• Författare
    Profilbild på Admin
    Admin
    Forumledare

id NHR-status i Portugal är tjänstepension i privat sektor skattefri, privat pension beskattas med 25 % (SINK-skatt). Vad händer när en tjänstepension efter många års inbetalningar av en arbetsgivare, lagts i fribrev och skrivits om till privat pension ? Vilken beskattning kommer att gälla ? Vilket land/skattemyndighet kommer att hantera beskattningen av denna pension, Sverige eller Portugal ?..undrar Lasse

Profilbild på Admin
    Admin
    Forumledare

Hej Lasse,
    Om en tjänstepension skrivs om till privat pension ska den också beskattas som en privat pensions och inget annat.
    Privata pensioner beskattas i Sverige enligt dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och Portugal med SINK-skatt 25 %.
    Det är dock glädjande att i budgeten för 2014 ligger en sänkning av SINK-skatten från 25 % till 20 %.
    Mvh/admin

Profilbild på Janne
    Janne
    Deltagare

Hej,

En liten fundering.

Jag arbetar i Norge idag och bor i Sverige. Om jag slutar arbeta lite tidigare får jag en form av tjänstepension från min privata arbetsgivare i Norge (55-60 år). Om jag under dessa år flyttar till Portugal och har väsentlig anknytning till Sverige (fru, barn och hus), har ni någon aning om hur detta skulle hanteras i och med att flera länder blir inblandade.

Tanken är att få NHR status i så fall.

/Janne

Profilbild på Admin
    Admin
    Forumledare

Hej Janne,
    Då du är skattskriven i Sverige är grunden att du betalar i Sverige skatt på alla inkomster du har i alla länder. Det finns ett dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Norge. I detta avtal står det i Artikel 18 att pensioner från Norge skall beskattas i Norge.

Således din norska pension beskattas i Norge och din svenska i Sverige.

Då du har NHR status i Portugal så betalar du ingen skatt på svensk pension från privat sektor och SINK skatt på allmän pension och pension från offentlig sektor.

Norge har också ett skatteavtal med Portugal där pensioner från privat sektor skall beskattas i Portugal. Om du har NHR-status så beskattas ej heller denna pension.

Mvh/admin

Profilbild på Lion rent first
    Lion rent first
    Deltagare

Hej !
    Hur får man besked om tjänstepensionen man har är privat eller offentlig tjänstepension ?
    Har jobbat i ett statligt bolag´under lång tid, och undrar därmed om tjänstepensionen betraktas som offentlig eller privat ?
    Har bla. ITP2 och ITPK ! / Kurt

Profilbild på Janne
    Janne
    Deltagare

Tack för svar,

Jag skulle i så fall enbart ta ut Norsk pension tjänstepension under dessa år.
    Finns det någon gräns för hur mycket tid jag får tillbringa i Sverige i detta fall? I Norge kommer jag inte att vara alls.

Mvh,

Janne

Profilbild på Admin
    Admin
    Forumledare

Hej Janne,
    Du tänker fel.

Eftersom vi inte har något avtal med högre makter om hur länge vi får vara på denna jord samt att vi inte vet vad som händer med skatter och NHR i framtiden så gäller att ta ut all pension så snabbt som möjligt. Den kortaste tiden är fem år. Därefter har du hela ditt pensionskapital obeskattat och kan förvalta detta på bästa sätt.

Samma gäller Allmän Pension. Denna har du så länge du lever. Men eftersom du inte vet hur länge du lever skall du börja ta ut denna så snart du går i pension.

Den tid man får tillbringa i Sverige är 182 dagar. Men observera att skattemyndigheten beräknar antalet dagar på ett speciellt sätt.

Mvh/admin

Profilbild på Janne
    Janne
    Deltagare

Jodå, det är jag med på. För mig är tjänstepensionen den stora biten och den ligger i stort sett bara i Norge men jag skulle i så fall även ta ut den svenska på samma gång.

Jag har fått med mig att skattemyndigheten har speciellt sätt att räkna dagar på men de kan ju rimligtvis inte veta var man befinner sig och det är ju lika svårt att bevisa att man inte har varit i Sverige.

/Janne

Profilbild på Admin
    Admin
    Forumledare

Hej Janne,
    En sak till bör du tänka på.
    Vid skilsmässa ska en bodelning upprättas. Generellt ingår inte en tjänstepension i bodelningen. Men det gör kapital som du har på ditt bankkonto. Därför kan det vara av intresse att göra det utbetalda pensionskapitalet till enskild egendom.

Det är du som har bevisbördan de fem första åren om hur lång tid du tillbringat i Sverige. Om du har för avsikt att besöka Sverige mer än en gång per år bör du dock observera att Skatteverkets uppfattning är att tillfälliga avbrott i Sverigevistelsen inte avbryter besöket i Sverige utan tvärtom räknas med i den totala vistelsen i Sverige.

Skatteverket anser att ett avbrott kan ses som tillfälligt om
    • avbrottet är kortare eller lika långt som tidigare vistelse i Sverige
    • avbrottet är kortare eller lika långt som den efterföljande vistelsen i Sverige.

Då det gäller bevisa om du varit i Sverige eller Portugal kan vi prata om när vi möts.

Mvh/admin

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.