Skatterättslig hemvist

Dela gärna på... Share on FacebookEmail this to someoneShare on LinkedInTweet about this on Twitter

Forum NHR-status Portugal Skatterättslig hemvist

Taggat: 

Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av Profilbild på Admin Admin 2 år, 6 månader sedan.

• Författare
    Profilbild på kavis
    kavis
    Deltagare

Hej
    Jag skulle vilja veta hur man rent praktiskt får sitt intyg Certificado De Residencia Fiscal. Vart vänder man sig? Läste i er artikel om Junta De Freguesia vad är det? Måste man fysiskt ta sig till Lissabon eller går det att ordna på annat vis?
    Har ni adresser och telefonnummer vore det toppen.
    Med vänlig hälsning
    Lars

Profilbild på Admin
    Admin
    Forumledare

Hej Lars,
    Uppsök Town Hall (Câmara Municipal) i din bostadsort för att söka om Residencia (Certificado de Registo de Cidadão da União Europeia). Detta kan ej göras via ombud utan du måste göra det vid ett personligt besök.

Junta de Freguesia
    Freguesia är en administrativ underindelning i Portugal. Det torde bäst kunna beskrivas som en stadsdel eller en kommundel. Varje kommundel (Freguesia) styrs av en junta (Junta de Freguesia). Kommuner i Portugal är oftast indelade i många stadsdelar/kommundelar.

Mvh/admin

Profilbild på kavis
    kavis
    Deltagare

Hej
    Tack för svaret. Jag har redan Certificado de Registo de Cidadao Innebär det att jag kan åka till Lissabon direkt?
    Skulle behöva svar på resten av mina frågor också. Finns det någon möjlighet att komma i direktkontakt med dig admin?
    Med vänlig hälsning Lasse

Profilbild på Admin
    Admin
    Forumledare

Hej Lasse,
    Då innebär detta att du har följande:
    1. Skattenummer NIF
    2. Bostad
    3. Certificado de Registo

Nästa steg är att skall göra NHR ansökan på webbplatsen Portal das Fincas (portaldasfinancas.gov.pt). Svar får du inom 48 timmar.

Mvh/admin

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.